De flow van je adem

Naast het doen van houdingen tijdens de yogalessen is ook de ademhaling een belangrijk onderdeel van het beoefenen van yoga. Een goede ademhaling is goed voor het ademhalingssysteem. 

Ademen doen we allemaal, maar hoe adem jij? 

Ademhalen brengt zuurstof en energie ons lichaam in. Vanuit de longen worden deze door het hele lichaam verspreid. We hebben hier voortdurend behoefte aan; het is een levensnoodzaak.

De longen wil je graag sterk en gezond houden, maar soms is er gewoon een aandoening van de longen, zoals bij hoest en astma. Ademoefeningen kunnen ook hierbij goede diensten bewijzen. 

Men zegt ook wel: 'ademhalen is de fysieke kant van het ademhalen, en denken is de mentale kant van het ademhalen'. 

Samengevat: je ademhaling en denken zijn heel nauw met elkaar verbonden. Je gaat bijvoorbeeld sneller ademen als je angstig bent.

Werken met de ademhaling kan je helpen meer ontspanning te creëren in je geest. Met een ontspannen geest en minder stress haal je automatisch rustiger adem. Met alles wat er van ons wordt verwacht is het misschien niet altijd eenvoudig om eraan te denken om bewust adem te halen. Daarom besteden we tijdens de yoga aandacht aan het bewust te worden van je ademhaling en te oefenen met ademhalingsoefeningen. Dit kan je natuurlijk ook thuis bijvoorbeeld doen, je ademhaling is immers altijd bij je. Ga niet meteen op zoek naar hele moeilijke of lange oefeningen als je dit niet gewend bent. Begin met kleine stapjes door in stilte je bewust te worden van de ademhaling. Waar voel jij hem op dat moment in je lijf. Misschien wat hoger in je lijf, gaat hij snel of traag? Misschien vind je het prettig om één hand op je buik te leggen en één hand op je borst om te kijken of je de buik kan voelen oprijzen als een ballon tijdens de inademhaling. Je ademt dan een keer diep in door de neus om zo je longen vol te vullen zodat je middenrif uitzet en je op die manier je buik kan voelen met je hand.  Dit kan al rust geven en mocht je je niet prettig voelen om welke reden dan ook volg dan je eigen natuurlijke ademflow. 

 

Dan nog een interessante vraag: adem jij in door je neus of je mond?

Binnen de yoga wordt vaak gezegd: "The nose is for breathing, the mouth is for eating". 

 

De voordelen van een neusademhaling:

  • Je neus is een filter. De neushaartjes filteren het lucht en bevochtigen. Hierdoor worden ongewenste binnendringers die gedragen worden door je adem eruit gefilterd en komen ze je lichaam niet binnen.

  • neusademhaling stimuleert een buikademhaling, door je neus kom je lager met ademen dan door je mond dan blijft het oppervlakkiger.

  • nervus vagus stimulatie. Deze zenuw is onderdeel van het parasympathische zenuwstelsel dat zorgt voor rust. En dat kan door een rustige diepe neusademhaling.

  • aanmaak van stikstofmonoxide....dat zorgt ervoor dat de wanden van je bloedvaten ontspannen en verbreden waardoor de bloedcirculatie bevordert wordt.

  • minder stress​. 

Ben je niet gewend om door je neus te ademen dan is het vaak jezelf trainen om regelmatig in te checken bij je ademhaling. Merk je dat je door je mond ademt probeer dan of je kunt wisselen naar een neusademhaling.

Mocht je nou helemaal niets met dit verhaal kunnen....dan haal je toch gewoon je neus op.