Ayurvedisch ochtendritueel

Rituelen zijn eigenlijk gewoontes. Deze gewoontes kunnen heel simpel zijn, bijvoorbeeld je ochtendritueel om je dag te laten starten. Het bekende kopje koffie of in mijn geval het thee moment.  Voor de één start het weekend pas met vers gebakken broodjes. Vast herkenbaar bij de meeste mensen.

Rituelen kunnen je helpen om stil te staan als je van het ene naar het andere moment gaat. Denk aan yoga, zuiverende edelstenen, ayurveda, meditatie.

Veel dingen die we op een dag doen, vinden we heel vanzelfsprekend en we denken er nauwelijks bewust bij na. Het is de moeite waard om bij alles een keer extra stil te staan. Niet alleen wat we doen, maar ook hoe en wanneer we bepaalde dingen doen.

                         

                                          

Vroeg opstaan is vaak geen favoriet in onze maatschappij. Graag slapen we uit of als het toe laat het nog even blijven liggen. Toch heeft de ayurveda daar een andere visie op: Volgens ayurveda is het goed om de dag vroeg te beginnen, mede omdat het in de ochtend vata tijd is. De vata dosha staat voor beweging en daar kan je gebruik van maken om de dag goed mee te beginnen. Bovendien helpt de bewegende energie van vata bij het afvoeren van alle afvalstoffen die 's ochtend het lichaam uit moeten. Een andere reden is dat volgens de ayurveda mediteren ( zo'n 10 tot 20 min) een belangrijk deel van de ochtendroutine uitmaakt, en vroeg in de ochtend is energetisch de beste tijd om dat te doen.

Verder is het ook bijna een praktische noodzaak om vroeg op te staan gezien de lijst die ik hieronder deel. Ayurveda heeft nogal wat zaken op het programma staan voor een ideale ochtendroutine. Deze lijst moet natuurlijk geen stress veroorzaken. Kijk er eens met een open houding naar en kijk of je kunt begrijpen waarom deze onderdelen erin zijn opgenomen. En kijk eens of je wat van deze lijst in je eigen routine zou kunnen integreren. 

Een routine moet voor jou zelf werken, de ideale ochtendroutine bestaat niet op papier. Wat werkt voor jou met jouw omstandigheden en in jouw omgeving. 

                 

                                        

  • Sta op voor 7 uur 's ochtends, of ga uit van het opkomen van de zon (dat kondigt het eind van de vata tijd in de ochtend aan)

  • Drink een glas warm water

  • Ga naar de wc en leeg je blaas en je darmen

  • Poets je tanden en schraap je tong schoon met een tongschraper

  • Gorgel met wat water of met wat olie, of kauw op een handvol sesamzadjes

  • Masseer je hele lichaam in met een (milde) ayurvedische kruidenolie of met (liefst biologische) sesamolie

  • Beoefen tien tot 20 minuten wat rustige lichaamsbeweging. Voor kapha typen mag die lichaamsbeweging wat meer intens zijn

  • Neem een warme of koele douche, afhankelijk van seizoen en je dosha type

  • Kleed je met schone en natuurlijke kleding. Je kunt daarbij kleuren kiezen die bij het seizoen en bij je dosha type passen. Kleuren kunnen als remedies werken.

  • Gebruik eventueel natuurlijke etherische oliën die passen bij seizoen en dosha type

  • Doe wat lichaamsbeweging of yoga. Voor degenen die yoga beoefenen, let op de volgende drie punten:

    • Doe een rustige yogasessie, beginnend met een zonnegroet gevolgd door asana's passend bij je dosha type en met een instelling die past bij je dosha type

    • Beoefen eventueel wat ademtechnieken die tot de yogabeoefening behoren.

    • Sluit de yoga en ademoefening af met de shavasana houding: op je rug liggen en compleet en bewust ontspannen

  • Neem de tijd voor een meditatie en sluit die af met een gebed of intentie voor de dag

  • Maak je klaar voor het ontbijt

 

* Vata typen: een vata type heeft vaak meer rust nodig dan anderen wegens de doorgaans hoge belasting van het zenuwstelsel waar vata nauw mee verbonden is. Bij het opstaan is het belangrijk voor een vata type alles rustig aan te doen en een vaste routine te volgen. Warm water bij het baden en sesamoliemassage zijn van harte aan te raden. Het ontbijt dient te bestaan uit vata balancerend voedsel en een goede (anti) vatathee.

* Pitta typen: een pitta type heeft over het algemeen minder slaap nodig, maar moet het lichaam en de geest goed uit laten rusten van het intensieve gebruik dat voortkomt uit de pitta dynamiek. Bij het opstaan van een pitta type is het belangrijk dat met een zekere zachtheid te doen, en zonder stress of competitie de eerste uren van de dag in te gaan. Lauw of koud baden en oliemassages met verkoelende oliën (bijvoorbeeld kokosolie) is aan te raden, Het ontbijt dient te bestaan uit fris en pitta balancerend voedsel en een goede (anti)pitta thee

* Kapha typen: een kapha type heeft eigenlijk het minste slaap nodig (maar wil vaak het meeste of het langste slapen). Een goede anti kaphabehandeling is om vroeg, en wel zo vroeg mogelijk, op te staan. Het blijven liggen tot in de kapha uurtjes kan letterlijk bijdragen aan gewichtstoename, en dat zonder extra te eten. Bij het opstaan van een kapha type is het belangrijk vaart en afwisseling in de routine te brengen.

Afwisselend koud en warm douchen en een stevige droge(borstel)massage zijn aan te bevelen. Stevige en bloedsomloop bevorderende lichaamsoefeningen zijn extra belangrijk. een glas warm water met honing (honing 'schraapt' vetweefsel) is goed om de dag te beginnen. Een kapha type kan het ontbijt het best heel klein houden of helemaal overslaan. Een goede (anti)kaphathee is aan te bevelen.

*Weet je nog niet welk dosha type jij bent? Online kun je een snelle zelftest doen om te kijken welk type het best bij je past.

En misschien wel het belangrijkste in de ochtend, wees lief voor jezelf en geef jezelf een knuffel

Vroeg beginnen

De ideale ochtendroutine volgens de ayurveda

129278525_3704372246279706_4775441999680